SOALAN RUMUSAN-STPM 2006

Iklan memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi pengguna(IU=inti1) selain memujuk penguna supaya membeli barang atau perkhidmatan(IU=inti2), iklan juga berperanan memberikan maklumat berkenaan dengan sesuatu produk. Iklan mempunyai pengaruh yang besar dalam membentuk kepercayaan pengguna terhadap sesuatu produk bahawa apa-apa yang diiklankan itu ialah sesuatu yang penting. Berbagai-bagai cara digunakan untuk memujuk dan menarik perhatian para pengguna. Antara caranya ialah penggunaan media, seperti surat khabar, majalah, radio, televisyen, papan iklan dan risalah.
Industri pengiklanan berkembang dengan begitu pesat di seluruh dunia dengan dan melibatkan perbelanjaan yang amat besar setiap tahun. Di Malaysia, pengiklanan merupakan bidang komersial yang menguntungkan dan cepat berkembang. Pada tahun 1985, perbelanjaan untuk tujuan pengiklanan berjumlah RM 419 juta. Jumlah itu meningkat kepada beberapa billion ringgit dalam jangka masa tidak dampai 20 tahun. Agensi pengiklanan sentiasa mencari kaedah terbaik untuk menarik perhatian para pengguna terhadap imej dan jenama sesuatu barang atau perkhidmatan yang ditonjolkan. Mereka menggunakan strategi psikologi dan psikoanalitik untuk mempengaruhi pengguna supaya membeli produk yang diiklankan.
Pihak pengeluar dan pengiklan juga telah menambah fungsi sesuatu barang. Imej yang selalu diketengahkan oleh beberapa iklan ialah golongan remaja yang segak apabila menggunakan sesuatu produk biarpun harganya mahal dan tidak mampu dibeli oleh mereka. Bagi iklan syampu dan produk kecantikan, para pengiklan biasanya mengetengahkan model yang cantik untuk memperdayakan pengguna bahawa dengan menggunakan produk keluaran mereka, pengguna juga akan kelihatan menawan seperti model tersebut. Hal ini membuktikan bahawa terdapat iklan tertentu yang gagal memenuhi ciri yang dikehendaki dalam sesuatu iklan komersial.
Satu lagi taktik yang sering digunakan oleh pengiklan adalah dengan mengusik perasaan pengguna. Pengiklan mewujudkan keadaan bimbang kepada pengguna dengan pelbagai cara termasuklah memperlihatkan individu yang diketepikan oleh rakan atau pasangannya apabila mukanya berjerawat, rambutnya berkelimumur, kulitnya gelap, badannya berbau, badannya gemuk dan sebagainya. Iklan sebegini sengaja menimbulkan keraguan dan rasa bersalah pengguna jika mereka tidak menggunakan produk yang dikeluarkan oleh pengiklan.
Iklan seharusnya mengingatkan pengguna tentang barang atau perkhidmatan dan memberikan keyakinan kepada para pembeli bahawa mereka telah membuat pilihan yang tepat. Iklan yang baik seharusnya mempunyai daya tarikan yang menyentuh keinginan pengguna dengan menunjukkan bahawa barang yang diiklankan itu menepati fungsi yang dikehendaki. Kegagalan iklan melaksanakan peranannya itu lambat laun akan menyebabkan hilangnya kepercayaan dalam kalangan pengguna.
Sehubungan dengan itu, sudah tiba masanya Kod Amalan Pengiklanan Malaysia diperketat untuk mengelakkan pengiklan daripada terus membuat dakwaan yang tidak berasas dan mengelirukan. Tindakan yang lebih tegas perlu diambil terhadap pengiklan yang menipu pengguna dengan menyelitkan unsur lucah dan menjadikan unsur seks sebagai daya tarikannya. Pengeksploitan wanita dan kanak-kanak melalui iklan perlu dihentikan dengan memastikan bahawa model yang digunakan bersesuaian dengan produk yang diiklankan.

0 ulasan:

Catat Ulasan