KEHILANGAN KANAK-KANAK

Khamis, 26 Mei 2011

Anekdot: Karangan ini ditulis oleh pelajar saya, asli dan tidak diedit oleh guru. Beliau amat berminat dalam bidang penulisan dan karangan ini ditulis sebagai memenuhi masa lapangnya.

Peristiwa hitam 20 Ogos 2007 menggemparkan negara Malaysia apabila kehilangan seorang kanak-kanak adik Nurin Jazlin Jazimin yang berusia 8 tahun telah diculik ketika bermain 200 meter dari rumahnya di nombor 29, Jalan PJS2C / 11 N, Taman Medan, Petaling Jaya Selangor.Peristiwa ini meruntun perasaan rakyat Malaysia kerana terbukti makhluk ciptaan Tuhan bertindak rakus dan membunuh seorang kanak-kanak yang tidak berdosa dan lebih menyayat hati apabila mayat kanak-kanak tersebut diletakkan di dalam sebuah beg sukan. Ini sekali gus mencerminkan generasi yang muflis dan tercabut akar tradisinya sehingga nilai berperikemanusiaan bertukar menjadi nilai yang nanar dan babar. Hal ini dapat diibaratkan seperti simpulan bahasa `` haruan makan anak’’.Demi mendepani realiti dunia baru yang pantas dan berkembang, kita haruslah membongkar kepincangan untuk mengenal pasti punca-punca dan langkah-langkah yang dominan untuk membendung tragedi ini kerana jangan sampai ``nasi sudah menjadi bubur’’.



Zaman muasir ini, kita mengetahui sikap masyarakat merupakan salah satu punca kehilangan kanak-kanak. Masyarakat hanya mementingkan diri sendiri dan tidak mengenal jiran sebelah-menyebelah. Ini adalah kerana nilai-nilai material semakin memberkas dan meluas dalam masyarakat. Sebagai contoh, sikap jiran yang tidak mementingkan anak jiran di sebelah ketika ibu bapanya keluar bekerja jelas ditonjolkan. Ini sekali gus menyebabkan kanak-kanak bermain tanpa pengawasan yang ketat. Umum mengetahui, kanak-kanak diibaratkan seperti akar sebuah pokok yang memiliki jiwa yang dipenuhi keseronokan dan tidak memiliki pemikiran yang matang. Dalam fragmen ini, masyarakat yang naif dengan mata kebendaan yang melalaikan menyelubungi sikap masyarakat dan menyebabkan mereka tidak mengambil tahu perkara yang berlaku disekeliling mereka. Hal ini seperti ``enau di dalam belukar yang melepaskan pucuk masing-masing.’’ Jelas di sini bahawa masyarakat yang tidak bertanggungjawab juga mendorong permasalahan ini. Benarlah kata-kata tokoh yang bijaksana Albert Einstein, `` Sungguh sedikit mereka yang melihat dengan mata mereka sendiri dan merasakan dengan hati mereka sendiri. Ini menjelaskan bahawa sikap mementingkan diri sendiri begitu meluas sehingga kesusahan orang lain tidak dapat dirasai walaupun berlaku berhampiran dengan kita.



Kini, kita sedang berhadapan dengan masyarakat yang memiliki nilai keinsanan yang syumul. Ketandusan masyarakat penyayang juga menyebabkan punca kepada tragedi kehilangan kanak-kanak. Kemerosotan nilai agama, kenanaran budi bahasa menyebabkan ramai masyarakat yang menjadi pemburu hendonisme atau melakukan segala kejahatan sehingga sanggup seseorang menculik kanak-kanak yang tidak berdosa. Kanak-kanak dijadikan lubuk emas atau sasaran penculik dan dijual kepada sindiket tertentu di negara jiran untuk dijadikan peminta sedekah dan buruh paksaan. Kita mengetahui kanak-kanak mempunyai hak untuk dilindungi iaitu Hak Melindundi Kanak-kanak dibawah akta Kanak-kanak 2001. Ini adalah kerana kanak-kanak berhak untuk mendapatkan kehidupan yang selesa daripada pengabdian atau penghambaan dan berhak untuk mendapatkan pendidikan yang sempurna. Segelintir masyarakat yang tidak bertanggungjawab maengambil jalan mudah untuk mendapatkan wang dan ini tebukti apabila kes kehilangkan adik Mohamad Nazrin atau Yin yang telah hilang di pusat membeli-belah Sogo pada tahun 2007 ketika sedang membeli-belah bersama-sama ahli keluarganya. Pembentukan masyarakat sakinah harus dipupuk dengan segera sebelum petanda kehancuran semakin meluas. Bak kata pepatah `` sediakan payung sebelum hujan’’.



Dalam dunia moden dengan lingkaran maklumat global seperti sekarang, ibu bapa telah menjadi begitu leka tentang tanggungjawab mereka untuk menjaga dan mengawasi anak-anak. Ibu bapa merupakan cerucuk utama dalam institusi kekeluargaan. Tragedi kehilangan kanak-kanak melontarkan soalan yang cukup penting dan pastinya sasaran tersebut menjurus kepada peranan ibu bapa. Kecuaian ibu bapa mengawasi anak-anak menyebabkan fenomena ini ``tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas’’. Ini adalah kerana peristiwa kehilangan kanak-kanak sentiasa menjadi topik utama di dada-dada akhbar tempatan di negara kita. Peranan ibu bapa mengundang kontroversi yang cukup luas dalam kes ini. Sebagai contoh, taman permainan kanak-kanak pada waktu ketika dahulu dikatakan tempat yang selamat untuk kanak-kanak bermain tetapi air yang tenang, jangan disangka tiada buaya kerana kini, taman permainan kanak-kanak menjadi sasaran utama penculik. Umum mengetahui, millineum baru ini pasti sahaja sarat dengan muatan cabaran reformasi dan kita haruslah berhati-hati dalam setiap langkah. Oleh itu, kecuaian yang melibatkan ibu bapa tidak harus dipandang enteng oleh semua lapisan masyarakat.



Pihak yang paling bertanggugjawab dalam memikul tugas ini ialah pihak polis. Pihak polis haruslah lebih kerap membuat rondaan di kawasan-kawasan perumahan, taman permainan dan pusat membeli-belah.Contohnya, pihak berkuasa haruslah membuat tangkapan atau menahan orang-orang yang disyaki. Selain itu, pihak berkuasa juga perlu menyediakan unit khas berkaitan dengan kanak-kanak hilang agar tindakan segera boleh diambil apabila berlaku kehilangan kanak-kanak. Sesungguhnya, sebagai serikandi nusa yang mendiami negara Malaysia, keamanan dan kesejahteraan rakyat dan negara perlulah diutamakan. Pihak berkuasa juga bertanggungjawab memasang kamera litar tertutup (CCTV) untuk menyelesaikan dan memudahkan pihak berkuasa menjalankan siasatan.Contohnya rakaman nombor pendaftaran Modenas Kriss yang meninggalkan beg berisi mayat Nurin Jazlin Jazimin yang banyak dibantu oleh rakaman kamera litar tertutup.Tragedi ini terbukti menagih komitmen dan pengertian yang serius semua pihak. Oleh itu, rakyat Malaysia harus menggembleng tenaga dalam mengekang penularan fenomena ini. Kita harus berkerjasama ``bagai aur dengan tebing’’.



Media massa juga memainkan peranan yang penting dalam membanteras kejadian kehilangan kanak-kanak. Pihak media massa harus mengadakan kempen atau penerang tentang kanak-kanak yang hilang. Ini sekali gus memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan menjaga dan memberi perlindungan kepada anak-anak.Sejajar dengan perkembangan teknologi telekomunikasi dan alam siber, internet, media massa seperti televisyen telah mendominasi kehidupan sebahagian besar daripada masyarakat. Pendedahan oleh pihak media massa menghangatkan senario inidan memberi impak yang positif apabila rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum saling membantu dalam usaha mengesan kanak-kanak yang hilang. Ini menunjukkan manifestasi kesanggupan bangsa yang sedia menghulurkan bantuan. Contoh-contoh kempen yang diuar-uarkan oleh pihak media massa adalah seperti slogan kempen ``Yang Tua dihormati dan Yang Muda disayangi’’.Ini adalah kerana kita haruslah hidup dalam suasana yang harmoni ``serumpun bak serai dan sejunjung bak sireh’’.Justeru, peranan media massa juga pemangkin untuk membendung tragedi kehilangan kanak-kanak.



Tuntasnya, semua pihak seharusnya merasa terpukul dengan tragedi kehilangan kanak-kanak. Betapa kita mungkin sudah melupakan pengajaran daripada peristiwa ini. Selagi ``lelaki kucing’’ yang dikaitkan dengan beberapa kes yang sama sebelum ini atau sesiapa sahaja yang bertanggungjawab itu bebas, selagi itulah kita lebih terdedah dengan kejadian culik kanak-kanak. Kanak-kanak merupakan golongan yang sepaptutnya menerima perlindungan terbaik dan haruslah ditatang seperti minyak yang penuh Sesungguhnya, rakyat Malaysia tidak merelakan berulangnya kes penculikan Nurin Jazlin Jazimin yang berakhir dengan kematian mengerikan. Kanak-kank harus dilindungi kerana merekalah anak watan yang bakal mengotakan aspirasi negara pada masa akan datang. Ini adalah kerana ``pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’’.Semua pihak harus menggembleng tenaga dan fikiran untuk membanteras kes ini daripada terus berleluasa.




HASIL : DORINA ANAK TULIS (6 Atas Bestari/09)

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

good job!

Tanpa Nama berkata...

Nice work ;)

Tanpa Nama berkata...

hebat! :)

Tanpa Nama berkata...

bagus, ,

Tanpa Nama berkata...

wow.. go0d j0b.,,:)

Tanpa Nama berkata...

Yolo yann..Terbaik . Good Job

Tanpa Nama berkata...

WOW .. SKRNG SUDAH JADI CIKGU BM KMI .. Btuah nya dapat cikgu Dorina ak Tulis ni . Awesome,best n sporting giler . last skli, dia mmng cantik .. oh my ..
STUDENT 4A SMK LUBOK ANTU

Tanpa Nama berkata...

Pyy .. xnygkaa mt famous dtox ..

Tanpa Nama berkata...

wei .. Aq tokk .. DIANA YUT ..
Seriously,q mdhh ciguu tokk mmng sporting !

Tanpa Nama berkata...

Haii . cgu . Manah mai karangan d gu .
WRITTEN BY RONA ERYZA(4A)SMK LUBOK ANTU

Tanpa Nama berkata...

Peyhh, xnyangka ku ulih btemu ngau yut dito . Ma rita d yut ??

Tanpa Nama berkata...

Nyamai maii ajar cgu tok . Semangat laki kami sekelas ajar ea . Nma panggilan manja kmi ngau cgu tok kakak . Anang pindah aok cgu . LUBOK ANTU is better than other school in this world !

Catat Ulasan