PROFESOR & ORANG ASLI

Khamis, 18 Februari 2010

Tersebutlah kisah seorang Profesor yang menyewa sampan Orang Asli untuk mudik ke hulu Sungai Tembeling ke arah Taman Negara, Pahang. Sebelum menaiki sampan, Profesor itu telah mengutip sebutir batu leper. Sejurus berlepas dari pekan Kuala Tembeling, sungai masih lebar dan aliran air kelihatan tidaklah begitu deras.




Profesor itu telaah melontar batu leper yang dibawanya selari dengan permukaan air. Batu tersebut meloncat sebanyak 3 kali di permukaan air sebelum tenggelam. Sambil tersenyum sinis, Profesor itu memaling muka ke arah Orang Asli itu dan bertanya, “Bolehkah kamu terangkan bagaimana batu itu boleh meloncat beberapa kali?”.



Orang Asli itu menjawab, “Tidak!” Profesor itu menempelak, “Itu adalah Fizik. Kalau begitu, 25 peratus daripada hidup anda telah hilang.”



Semakin ke hulu, lebar sungai semakin mengecil dan aliran air bertambah deras. Profesor itu mengutip sebiji benih yang hanyut di permukaan air dan menunjukkan kepada Oranng Asli,”Tahukah kamu ini biji apa dan kenapa ia hanyut?”, “Tidak tahu, encik, jawab Orang Asli. “Ini adalah Biologi. Kalau begitu, 50 peratus daripada hidup anda telah hilang.”



Semakin ke hulu, aliran sungaai semakin deras. Ketika melalui suatu kawasan yang banyak susunan batu yang pelbagai warna. “Bagaimana macam-macam corak warna menarik itu terjadi?” “Entah encik, saya tidak belajar,”jawab dengan loghat Orang Asli. Sungguh 75 peratus daripada hidup anda telah hilang.”



Tiba-tiba sampan yang dinaiki oleh mereka terlanggar batu lalu bocor. Air masuk memenuhi sampan dengan cepat dan sampan mula tenggelam. Orang Asli segera berteriak, “Encik pandai tak berenang?” Profesor itu mengaku memang tidak tahu berenang (sudahlah tak tahu berenag, tak pakai jaket keselamatan pula). Sampuk Orang Asli, ” Kalau begitu 100 peratus hidup encik habis hilang,”. Dengan bersusah payah, Orang Asli berenag ke arah tebing sungai seorang diri kerana arus sungai sangat deras.

0 ulasan:

Catat Ulasan